Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

Szkolny Związek Sportowy Warszawy i Województwa Mazowieckiego

03-481 Warszawa, ul. Szanajcy 17/19

ROZDZIAŁ I – POLITYKA

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych

innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) – wskazaną ustawą znowelizowano ustawę z dnia

13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U.

z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), która po zmianie, czyli od 15 lutego 2024 roku nosi tytuł ustawy

z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym

i ochronie małoletnich.

 

WSTĘP

 

Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników organizacji jest działanie dla

dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem

oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec

dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy organizacji, realizując te cele, działają

w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

 

OBJAŚNIENIE TERMINÓW

 

  1. Organizacja pozarządowa (dalej: organizacja) – Szkolny Związek SportowyWWM

realizujący zadania w zakresie kultury fizycznej oraz sportu dzieci

i młodzieży szkolnej posiada osobowość prawną i prowadzi swoją działalność zgodnie

z niżej wymienionymi ustawami: Prawo o stowarzyszeniach, Ustawą o sporcie, Ustawą o działalności

pożytku publicznego i o wolontariacie, Ustawą o systemie oświaty oraz własnym

Statutem.

  1. Pracownik organizacji – jest to osoba zatrudniona w organizacji, która wykonuje swoje

obowiązki na jej rzecz na podstawie zawartej umowy o pracę.

  1. Osoba współpracująca – jest to osoba zatrudniana przez organizację do współpracy

z nią bez względu na podstawę prawną takiej współpracy z wyłączeniem umowy

o pracę (tj. umowa cywilnoprawna, delegacja sędziowska, itd.).

 

  1. Dziecko, osoba małoletnia – jest to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Opiekun prawny dziecka – jest to osoba uprawniona do reprezentowania dziecka,

w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.

  1. Opiekun dziecka – jest to osoba, która na podstawie stosownej zgody opiekuna

prawnego dziecka obejmuje na czas określony dziecko swoją opieką (np. nauczyciel,

trener).

  1. Krzywdzenie dziecka – jest to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na

szkodę dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

 

ROZDZIAŁ II – PERSONEL

 

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI

  1. Organizacja przed zatrudnieniem pracownika poznaje dane osobowe oraz kwalifikacje

kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez organizację, takich jak

ochrona praw dziecka i szacunek do ich godności.

  1. Organizacja przed zatrudnieniem pracownika pozyska dane (w tym dokumenty)

dotyczące:

  1. wykształcenia,
  2. kwalifikacji zawodowych,
  3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata.

 

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI OSÓB WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z ORGANIZACJĄ

  1. Organizacja musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie

kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.

  1. Organizacja pozyskuje dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną,

niezależnie od podstawy zatrudnienia. Organizacja pozna zatem:

  1. imię (imiona) i nazwisko,
  2. datę urodzenia,
  3. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Organizacja pozyskuje dodatkowo dane osobowe osoby współpracującej z organizacją,

w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców

Przestępstw na Tle Seksualnym:

  1. pesel,
  2. nazwisko rodowe,
  3. imię ojca,
  4. imię matki.

 

Organizacja dokonuje sprawdzenia zatrudnianych osób poprzez Rejestr dostępny na

stronie rps.ms.gov.pl. Pozyskane dane z Rejestru będą przechowywane w formie

elektronicznej przez organizację.

  1. Organizacja pozyskuje od osób współpracujących oświadczenie o niekaralności oraz

o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych

i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. W

przypadku osób zamieszkałych na terenie innego państwa w ostatnich 20 latach,

dodatkowe oświadczenie o niekaralności na terenie innego państwa.

 

WZORY OŚWIADCZEŃ

 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania

 

podstawowych zasad ochrony dzieci

 

……………………………………..

miejsce i data

 

Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL ……………………………………………….

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i

obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się

przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

 

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi

w Szkolny Związku Sportowym Warszawy i Województwa Mazowieckiego i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

……………………………………

podpis

 

Oświadczenie o krajach zamieszkania

 

……………………………………..

miejsce i data

 

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach,

innych niż Rzeczy-pospolita Polska i/lub państwo obywatelstwa:

  1. …………………………………………………………………….

2……………………………………………………………………..

 

oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do

celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/

informację z rejestrów karnych/oświadczenie o niekaralności.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi

w Szkolny Związku Sportowym Warszawy i Województwa Mazowieckiego i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

……………………………………

podpis

 

ROZDZIAŁ III – PROCEDURY

 

ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI

 

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników oraz osoby

współpracujące jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje

dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Zasady bezpiecznych relacji

z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników oraz osoby współpracujące, a także każdą

dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką organizacji, jeśli kontakt

ten odbywa się za zgodą organizacji i/lub na terenie jej działania. Pracownicy oraz osoby

współpracujące są zobowiązane do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi

i każdorazowego rozważenia, ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są

adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działają

w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich

zachowania.

 

KOMUNIKACJA Z DZIEĆMI

  1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej

sytuacji.

  1. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci

krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych

dzieci.

  1. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób

nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka,

informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej

i prawnej.

  1. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę

jego oczekiwania.

  1. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady

poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.

  1. Zadbaj o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu, kiedy

prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy

musisz zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadom o tym inne osoby z personelu

oraz poinformuj, w którym dokładnie miejscu będziesz przebywać wraz z dzieckiem.

  1. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to

używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,

nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz

wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,

przymuszanie, groźby).

 

  1. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego

zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie i mogą

oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

DZIAŁANIA Z DZIEĆMI

 

  1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj

równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność,

status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

  1. Unikaj faworyzowania dzieci.
  2. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub

seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to

także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści

erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.

  1. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu,

fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom

trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd organizacji nie został o tym

poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów

prawnych oraz samych dzieci.

  1. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych

substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

  1. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów

prawnych dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec

dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń

o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

  1. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez członka

personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane zarządowi. Jeśli

jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób

zainteresowanych.

 

KONTAKT FIZYCZNY Z DZIEĆMI

 

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,

w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego

kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka,

etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć

uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie

odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się

zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka,

pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet

przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko

lub osoby trzecie.

  1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności

fizycznej dziecka.

 

  1. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub

niestosowny.

  1. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  2. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne

zabawy fizyczne.

  1. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia

i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia

mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź

nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś

reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie

osobistych granic.

  1. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się

z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem

jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych

lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie

z obowiązującą procedurą interwencji.

  1. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,

unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza

pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu

i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych

i higienicznych asystowała Ci inna osoba.

  1. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem

w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

 

KONTAKT POZA GODZINAMI PRACY

 

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć

celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.

  1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi

poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały

komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach

społecznościowych).

  1. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/

opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

  1. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz

poinformować o tym zarząd, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę

na taki kontakt.

  1. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie

dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności

wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

BEZPIECZEŃSTWO ONLINE

 

Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej

aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie.

Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz

spotkać dzieci, z którymi prowadzisz zawodowe działania, obserwowania określonych

osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz.

Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd

w Twoją cyfrową aktywność.

  1. Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką organizacji

poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

  1. W trakcie działań prowadzonych przez organizację osobiste urządzenia elektroniczne

powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona.

 

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA

Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH

 

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych:

  1. Infrastruktura sieciowa w siedzibie organizacji, w której organizacja prowadzi działania

umożliwia dostęp do Internetu wyłącznie personelowi.

  1. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców

ewentualnych nadużyć.

  1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach

bezpieczeństwa.

  1. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w organizacji. Do

obowiązków tej osoby należą:

  1. Zabezpieczenie sieci internetowej w siedzibie organizacji bądź na terenie placówki,

w której organizacja prowadzi działania przed niebezpiecznymi treściami poprzez

instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.

  1. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
  2. Sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do

Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia

niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał

z komputera w czasie ich wprowadzenia.

 

KARTA INTERWENCJI

 

  1. Imię i Nazwisko dziecka:
  2. Przyczyna interwencji:
  3. Osoba zawiadamiająca o

podejrzeniu

krzywdzenia:

  1. Opis podjętych działań Data Działanie

 

  1. Spotkanie z

rodzicami/opiekunami

prawnymi dziecka

 

Data Opis spotkania

 

  1. Forma podjętej

interwencji

 

  • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia

przestępstwa

  • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
  • inny rodzaj interwencji

Jaki?……………………………………………………………

 

  1. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
  2. Wynik interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyska

informacje o wynikach działania własnego/działania rodziców/opiekunów prawnych

Data Działania

 

ROZDZIAŁ IV – POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Standardy stosuje się odpowiednio w stosunku do małoletnich, którzy uczestniczą

w działaniach, których organizatorem jest organizacja.

  1. Standardy zostają opublikowane na stronie internetowej organizacji – w wersji pełnej

oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.

 

Standardy Ochrony Małoletnich

 

WERSJA DLA DZIECI

 

o Standardy Ochrony Małoletnich to dokument, w którym zapisane są zasady i reguły,

sprawiające, że zawsze możesz czuć się bezpiecznie. Jest jak tarcza ochronna dla

każdego dziecka.

o W tym dokumencie znajdują się informacje dotyczące twoich praw, wskazówki gdzie

szukać pomocy i jak reagować, kiedy mamy do czynienia z przemocą.

o To ważne, aby znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie się udać w razie potrzeby. Dokument

ten jest jak mapa, która pomaga znaleźć drogę do bezpiecznego otoczenia.

o Każdy ma prawo do szacunku. Nikt nie powinien cię wyzywać, obrażać, poniżać,

zawstydzać, wyśmiewać, zastraszać. Nikt nie może tego robić także w Internecie.

o Każdy ma prawo do bezpieczeństwa. Nikt nie może cię uderzać, popychać, szarpać,

ciągnąć i stosować wobec ciebie jakiejkolwiek przemocy czy agresji.

o Twoja zgoda jest ważna. Nikt nie może robić ci zdjęć bez twojej zgody dla celów

prywatnych. Nikt nie może bez twojej zgody umieszczać twoich zdjęć w Internecie.

o Każdy ma prawo, aby szanować jego granice. Nikt nie może cię przytulać, obejmować,

głaskać, łaskotać i dotykać, jeśli tego nie chcesz i czujesz się nieswojo.

o Kontakty przez Internet. Nikt nie może cię zaczepiać przez Internet, wypytywać, prosić

o twoje zdjęcia lub filmiki.

o Porozmawiaj z kimś komu ufasz. Jeśli ktoś stosować wobec ciebie przemoc poinformuj

o tym dorosłego, któremu ufasz.

o Wszyscy dbamy o dobrą atmosferę. Traktujemy się nawzajem z szacunkiem

i życzliwością. To ważne, aby każdy czuł się komfortowo. Wszyscy jesteśmy tu po to, aby

się wspierać.

o Ważne numery telefonów. Czujesz złość, smutek albo lęk? Ktoś cię krzywdzi albo wiesz,

że ktoś jest krzywdzony? Zadzwoń na telefon zaufania. Tam uzyskasz pomoc. Rozmowa

jest anonimowa i bezpłatna. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 111,

policyjny telefon zaufania – 800 120 226, niebieska linia dla ofiar przemocy w rodzinie –

800 120 002.