Standardy Ochrony Małoletnich
Szkolny Związek Sportowy Warszawy i Województwa Mazowieckiego
03-481 Warszawa, ul. Szanajcy 17/19
ROZDZIAŁ I – POLITYKA
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) – wskazaną ustawą znowelizowano ustawę z dnia
13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U.
z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), która po zmianie, czyli od 15 lutego 2024 roku nosi tytuł ustawy
z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
i ochronie małoletnich.
WSTĘP
Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników organizacji jest działanie dla
dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem
oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec
dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy organizacji, realizując te cele, działają
w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
- Organizacja pozarządowa (dalej: organizacja) – Szkolny Związek SportowyWWM
realizujący zadania w zakresie kultury fizycznej oraz sportu dzieci
i młodzieży szkolnej posiada osobowość prawną i prowadzi swoją działalność zgodnie
z niżej wymienionymi ustawami: Prawo o stowarzyszeniach, Ustawą o sporcie, Ustawą o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie, Ustawą o systemie oświaty oraz własnym
Statutem.
- Pracownik organizacji – jest to osoba zatrudniona w organizacji, która wykonuje swoje
obowiązki na jej rzecz na podstawie zawartej umowy o pracę.
- Osoba współpracująca – jest to osoba zatrudniana przez organizację do współpracy
z nią bez względu na podstawę prawną takiej współpracy z wyłączeniem umowy
o pracę (tj. umowa cywilnoprawna, delegacja sędziowska, itd.).
- Dziecko, osoba małoletnia – jest to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekun prawny dziecka – jest to osoba uprawniona do reprezentowania dziecka,
w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
- Opiekun dziecka – jest to osoba, która na podstawie stosownej zgody opiekuna
prawnego dziecka obejmuje na czas określony dziecko swoją opieką (np. nauczyciel,
trener).
- Krzywdzenie dziecka – jest to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
ROZDZIAŁ II – PERSONEL
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW ORGANIZACJI
- Organizacja przed zatrudnieniem pracownika poznaje dane osobowe oraz kwalifikacje
kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez organizację, takich jak
ochrona praw dziecka i szacunek do ich godności.
- Organizacja przed zatrudnieniem pracownika pozyska dane (w tym dokumenty)
dotyczące:
- wykształcenia,
- kwalifikacji zawodowych,
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata.
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI OSÓB WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z ORGANIZACJĄ
- Organizacja musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie
kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.
- Organizacja pozyskuje dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną,
niezależnie od podstawy zatrudnienia. Organizacja pozna zatem:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
- Organizacja pozyskuje dodatkowo dane osobowe osoby współpracującej z organizacją,
w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym:
- pesel,
- nazwisko rodowe,
- imię ojca,
- imię matki.
Organizacja dokonuje sprawdzenia zatrudnianych osób poprzez Rejestr dostępny na
stronie rps.ms.gov.pl. Pozyskane dane z Rejestru będą przechowywane w formie
elektronicznej przez organizację.
- Organizacja pozyskuje od osób współpracujących oświadczenie o niekaralności oraz
o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych
i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. W
przypadku osób zamieszkałych na terenie innego państwa w ostatnich 20 latach,
dodatkowe oświadczenie o niekaralności na terenie innego państwa.
WZORY OŚWIADCZEŃ
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony dzieci
……………………………………..
miejsce i data
Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL ……………………………………………….
oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i
obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się
przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w Szkolny Związku Sportowym Warszawy i Województwa Mazowieckiego i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………
podpis
Oświadczenie o krajach zamieszkania
……………………………………..
miejsce i data
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach,
innych niż Rzeczy-pospolita Polska i/lub państwo obywatelstwa:
- …………………………………………………………………….
2……………………………………………………………………..
oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do
celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/
informację z rejestrów karnych/oświadczenie o niekaralności.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w Szkolny Związku Sportowym Warszawy i Województwa Mazowieckiego i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………
podpis
ROZDZIAŁ III – PROCEDURY
ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników oraz osoby
współpracujące jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje
dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Zasady bezpiecznych relacji
z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników oraz osoby współpracujące, a także każdą
dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką organizacji, jeśli kontakt
ten odbywa się za zgodą organizacji i/lub na terenie jej działania. Pracownicy oraz osoby
współpracujące są zobowiązane do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
i każdorazowego rozważenia, ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działają
w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich
zachowania.
KOMUNIKACJA Z DZIEĆMI
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej
sytuacji.
- Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci
krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych
dzieci.
- Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka,
informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę
jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady
poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
- Zadbaj o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu, kiedy
prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy
musisz zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadom o tym inne osoby z personelu
oraz poinformuj, w którym dokładnie miejscu będziesz przebywać wraz z dzieckiem.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to
używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,
nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz
wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
- Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie i mogą
oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
DZIAŁANIA Z DZIEĆMI
- Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj
równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność,
status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikaj faworyzowania dzieci.
- Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to
także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści
erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu,
fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom
trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd organizacji nie został o tym
poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów
prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów
prawnych dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec
dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń
o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez członka
personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane zarządowi. Jeśli
jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób
zainteresowanych.
KONTAKT FIZYCZNY Z DZIEĆMI
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego
kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka,
etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się
zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka,
pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet
przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko
lub osoby trzecie.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
fizycznej dziecka.
- Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny.
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
zabawy fizyczne.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia
mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź
nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś
reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie
osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem
jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych
lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,
unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu
i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych
i higienicznych asystowała Ci inna osoba.
- Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem
w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
KONTAKT POZA GODZINAMI PRACY
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.
- Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi
poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały
komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/
opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz
poinformować o tym zarząd, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę
na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności
wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.
BEZPIECZEŃSTWO ONLINE
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej
aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie.
Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz
spotkać dzieci, z którymi prowadzisz zawodowe działania, obserwowania określonych
osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz.
Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd
w Twoją cyfrową aktywność.
- Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką organizacji
poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- W trakcie działań prowadzonych przez organizację osobiste urządzenia elektroniczne
powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona.
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA
Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych:
- Infrastruktura sieciowa w siedzibie organizacji, w której organizacja prowadzi działania
umożliwia dostęp do Internetu wyłącznie personelowi.
- Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców
ewentualnych nadużyć.
- Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
- Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w organizacji. Do
obowiązków tej osoby należą:
- Zabezpieczenie sieci internetowej w siedzibie organizacji bądź na terenie placówki,
w której organizacja prowadzi działania przed niebezpiecznymi treściami poprzez
instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
- Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
- Sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do
Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał
z komputera w czasie ich wprowadzenia.
KARTA INTERWENCJI
- Imię i Nazwisko dziecka:
- Przyczyna interwencji:
- Osoba zawiadamiająca o
podejrzeniu
krzywdzenia:
- Opis podjętych działań Data Działanie
- Spotkanie z
rodzicami/opiekunami
prawnymi dziecka
Data Opis spotkania
- Forma podjętej
interwencji
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
- inny rodzaj interwencji
Jaki?……………………………………………………………
- Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
- Wynik interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyska
informacje o wynikach działania własnego/działania rodziców/opiekunów prawnych
Data Działania
ROZDZIAŁ IV – POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Standardy stosuje się odpowiednio w stosunku do małoletnich, którzy uczestniczą
w działaniach, których organizatorem jest organizacja.
- Standardy zostają opublikowane na stronie internetowej organizacji – w wersji pełnej
oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
Standardy Ochrony Małoletnich
WERSJA DLA DZIECI
o Standardy Ochrony Małoletnich to dokument, w którym zapisane są zasady i reguły,
sprawiające, że zawsze możesz czuć się bezpiecznie. Jest jak tarcza ochronna dla
każdego dziecka.
o W tym dokumencie znajdują się informacje dotyczące twoich praw, wskazówki gdzie
szukać pomocy i jak reagować, kiedy mamy do czynienia z przemocą.
o To ważne, aby znać swoje prawa i wiedzieć, gdzie się udać w razie potrzeby. Dokument
ten jest jak mapa, która pomaga znaleźć drogę do bezpiecznego otoczenia.
o Każdy ma prawo do szacunku. Nikt nie powinien cię wyzywać, obrażać, poniżać,
zawstydzać, wyśmiewać, zastraszać. Nikt nie może tego robić także w Internecie.
o Każdy ma prawo do bezpieczeństwa. Nikt nie może cię uderzać, popychać, szarpać,
ciągnąć i stosować wobec ciebie jakiejkolwiek przemocy czy agresji.
o Twoja zgoda jest ważna. Nikt nie może robić ci zdjęć bez twojej zgody dla celów
prywatnych. Nikt nie może bez twojej zgody umieszczać twoich zdjęć w Internecie.
o Każdy ma prawo, aby szanować jego granice. Nikt nie może cię przytulać, obejmować,
głaskać, łaskotać i dotykać, jeśli tego nie chcesz i czujesz się nieswojo.
o Kontakty przez Internet. Nikt nie może cię zaczepiać przez Internet, wypytywać, prosić
o twoje zdjęcia lub filmiki.
o Porozmawiaj z kimś komu ufasz. Jeśli ktoś stosować wobec ciebie przemoc poinformuj
o tym dorosłego, któremu ufasz.
o Wszyscy dbamy o dobrą atmosferę. Traktujemy się nawzajem z szacunkiem
i życzliwością. To ważne, aby każdy czuł się komfortowo. Wszyscy jesteśmy tu po to, aby
się wspierać.
o Ważne numery telefonów. Czujesz złość, smutek albo lęk? Ktoś cię krzywdzi albo wiesz,
że ktoś jest krzywdzony? Zadzwoń na telefon zaufania. Tam uzyskasz pomoc. Rozmowa
jest anonimowa i bezpłatna. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 111,
policyjny telefon zaufania – 800 120 226, niebieska linia dla ofiar przemocy w rodzinie –
800 120 002.